Markt voor mobiele telefonie steeds moeilijker voor providers

Door de ontwikkelingen in de markt voor mobiele telefonie is het voor telecom providers steeds lastiger geworden de afgelopen jaren. Zo hebben veel providers ook hun verdienmodellen om moeten gooien. Waar vroeger veel geld verdiend werd aan bellen en SMS is dit de afgelopen jaren flink veranderd door de opkomst van mobiel internet. In dit blogbericht gaan we in op de veranderingen en wat we als consument kunnen verwachten de komende jaren.

Veranderingen in de markt
Zoals hierboven beschreven is de markt enorm veranderd. Inmiddels is onbeperkt bellen de normaalste zaak van de wereld geworden en gebeurt dit in veel gevallen vaak ook nog geheel gratis via een internet verbinding. Via apps als WhatsApp, Facebook of Face-time (enkel beschikbaar voor iPhone onderling) kan er geheel gratis met elkaar een telefoon gesprek gestart worden. SMS is vrijwel volledig achterhaald sinds het actieve gebruik van chat-app WhatsApp (inmiddels 1 miljard gebruikers wereldwijd). Zo hebben de telecomproviders hun verdienmodel moeten wijzigen van bellen en SMS naar de verkoop van mobiel internet en tegenwoordig met name 4G.

Naast de veranderingen in de markt zijn er ook veel providers bij gekomen, die zich vooral focussen op prijs. Het is daarom helemaal lastig geworden voor providers om zich te onderscheiden, dat gaat namelijk vrijwel niet, enkel op het gebied van service is dit nog mogelijk. De afgelopen jaren zijn de marges binnen de telefonie wereld daarom ook hard gekelderd, dit zal uiteindelijk ook veranderingen met zich mee brengen voor de consument.

Verwachtingen voor de consument
De verwachting is dat de providers zich steeds meer gaan focussen op alles in één pakketten, dat bestaat nu uit: vaste telefonie, internet en televisie. De geruchten gaan dat ook mobiele telefoon abonnementen hier in mee genomen gaan worden de komende jaren. Dus dat je als gezin bij één provider al je diensten afneemt. Dit levert voor de provider extra inkomsten en inkoop voordelen op en is voor de consument ook gemakkelijker, er is namelijk maar één contactpersoon bij één provider!

Schrijft graag over gadgets, mobieltjes, Android. Heeft een passie voor lekker eten en koken. In het bezit van een Samsung Galaxy Note 3, Samsung Galaxy Tab 2, iPad Mini, Samsung Galaxy Nexus. Tevens behoorlijk aan het hobbyen met de Raspberry Pi.