Nieuwe trend in app markt; Bedrijven gebruiken apps om interne bedrijfsvoering te verbeteren.

Vorige maand was Nick D’Aloisio in een klap wereldnieuws toen hij zijn app Summly voor een kleine 30 miljoen dollar aan Yahoo verkocht. Amper 17 jaar is hij nu en zeker niet de enige jonge multimiljonair dankzij een succesvolle app. Ondertussen groeit het aantal beschikbare apps in de grootste app stores ongenaakbaar hard door. De verwachting is dat zowel de google play store als de iOS app store voor het eind van dit jaar nog de magische grens van 1.000.000 apps zullen doorbreken, amper 5 jaar na de introductie van de eerste app store. Dit heeft het enthousiasme van veel potentiele app ontwikkelaars flink vermindert. Want hoe zorg je ervoor dat na een flinke investering van tijd en vaak ook geld jouw app niet wegvalt tussen die duizenden andere apps?

Toch zijn er nog veel particulieren, vaak ondersteund door externe financiers, die apps laten ontwikkelen om geld te verdienen. En terecht! Want een succesvolle app kan een heleboel geld opleveren. Er is echter veel meer nodig om een succesvolle app te laten ontwikkelen dan een paar jaar terug, toen alleen een goed idee en een beetje geluk al voldoende waren. Apps worden steeds complexer, om aan de steeds hoge eisen van gebruikers te blijven voldoen. Daarnaast heb je een gedegen marketingplan nodig om ervoor te zorgen dat je niet wegvalt in de grote massa van apps. Voor ons, app your service, is het daarom bij lange na niet voldoende om alleen de app te ontwikkelen voor onze klanten. Gedurende het hele ontwikkelingsproces denken wij mee om de app zo optimaal mogelijk te maken en succesvol weg te zetten in de verschillende app stores.

Naast particulieren hebben wij als app ontwikkelaar de laatste jaren een duidelijke switch gezien bij bedrijven die een app wilden ontwikkelen. Waar apps eerst vooral werden gezien als een extra inkomstenbron maken de strikte regelgeving voor in app purchases en het verplicht af te dragen gedeelte van 30 procent het voor bedrijven ongunstig om producten in een app te verkopen. Hierdoor zijn bedrijven apps veel meer gaan gebruiken om klanten te binden en hen een extra service te bieden, denk bijvoorbeeld maar aan Appie, ING bankieren of NU.

Daarnaast zien bedrijven apps veel vaker als ideale oplossingen om interne communicatie te verbeteren en papier en tijd rovende processen te versimpelen en versnellen. Dit zijn applicaties die niet door klanten gebruikt kunnen worden en hierdoor vaak op de achtergrond blijven. Zo kunnen grote uitzendbureaus een app gebruiken om continue met al hun uitzendkrachten in contact te staan, waarin zij in no time een specifieke groep kan bereiken om informatie over beschikbaar werk door te geven. Maar zo hebben wij ook een app ontwikkeld waarin asbestverwerkingsbedrijven alle verplichte formulieren digitaal invullen en vanuit de app nog naar de betreffende gemeente kunnen mailen. Dit soort apps biedt veel bedrijven nieuwe mogelijkheden om hun bedrijfsvoering te optimaliseren. Wij verwachten dan ook dat deze apps de komende jaren alleen nog maar populairder zullen worden, nu een steeds groter deel van de werknemers een smartphone of iPad van de zaak bezit.

Schrijft graag over gadgets, mobieltjes, Android. Heeft een passie voor lekker eten en koken. In het bezit van een Samsung Galaxy Note 3, Samsung Galaxy Tab 2, iPad Mini, Samsung Galaxy Nexus. Tevens behoorlijk aan het hobbyen met de Raspberry Pi.